lørdag den 21. september 2013

Madpakkeboller: Fuldkornsstykker

Madpakkeboller: Fuldkornsstykker
Tiden til skolestart var der for mig, derfor betød det også lækre madbrød. Jeg bagte en stor portion og frøs ned så jeg havde til en god periode. Hvilket minder mig om at jeg nok snart bør bage igen, da dette er ved at være en måned siden ;)

Ingredienser:
1 pk gær
2 tsk salt
2 tsk sukker
400g grahamsmel
200g rugmel
400g hvedemel
2 dl havregryn
8 dl vand
1 æg + ekstra havregryn (til pensling og drys)

Sådan gør du:
1. Bring dl vand og havregryn i kog og lad det trække til det er håndvarmt.
2. I en stor skål blandes salt, sukker, gær og 3 x mel og heri hældes de håndvarme havregryn og resten af vandet.
3. Ælt dejen godt sammen med hænderne, den skal være let klistret stil den til hævning lunt og tildækket i 1 time.
4. Ælt igennem og form 24 boller. Sæt dem på en plade og rids dem i toppen.
5. Efterhæver 30 min.
6. Pensl bollerne med æg, drys med havregryn og bag dem midt i ovnen ved 200 grader C. alm. ovn i ca. 20 min.

Smager skøøøønt! :)

1 kommentar: