fredag den 12. oktober 2012

Lækre bløde lagkage bunde

- og så er de nemme at lave oven i købet.


Da jeg skulle lave en fondant kage til svigerfar sidste weekend, fik jeg sådan lyst til at lege med nye opskrifter, så det skulle jeg jo selvfølgelig også gøre med bundene. Og lad mig sige det sådan her: Det ikke sidste gang jeg gør det! Kagen blev super lækker, havde perfekt krumme og bundende var bløde - men ikke så bløde at de knak når man skulle lægge kagen sammen. Win-win.

Opskriften får du her som jeg smækkede den sammen.

Lyse lækre bunde
1 alm. springform - deles i 3 bunde.

Du skal bruge:
  • 375g sukker
  • 190g smeltet, afkølet smør
  • 4 æg
  • 2 dl mælk
  • 375g mel
  • 1½ tsk bagepulver
  • 1 tsk vanilje twister (eller 1½ vaniljestang)
Sådan gør du:
  1. Sukker, smør, æg og mælk piskes godt sammen.
  2. Mel, vanilje og bagepulver blandes derefter i.
  3. En alm. springform beklædes med tilpasset bagepapir i bunden og smøres med smør i kanten.
  4. Dejen hældes i og sættes i ovnen som er forvarmet til 170 grader.
  5. Bag kagen i 35-40 minutter.
  6. Når kagen er kølet af, tages den ud af formen og skæres i bunde.
NOTE: Bundende kan med fordel fryses til senere tidspunkt. Husk dog bagepapir i mellem bundende.

1 kommentar: