onsdag den 11. april 2012

Pære-banan tærte

- Mums. Pære OG banan i én og samme tærte, så bliver det ikke bedre. Hvis du - lige som jeg - er vild med kombinationen af de to lækre søde frugter sammen, så skal du helt klart afprøve denne opskrift.

Pære-banan tærte

Du skal bruge:
  • 200g mel
  • 100g smør
  • 50g flormelis
  • 1 æg
  • 200g pære
  • 1 banan
  • Sukker
Sådan gør du:
  1. Ælt mel, smør, flormelis og æg til en ensartet dej - gerne i en røremaskine.
  2. Rul 2/3 af dejen ud i ½cm's tykkelse og læg dejen i din tærteform (ca. 22cm i diameter). Tryk forsigtigt dejen til formens bund og sider og tryk den overskyddende dej af.
  3. Rens og skræl frugter og skær det i små fine bidder. Fordel frugten hen over bunden i et ensartet lag.
  4. Rul den resterende dej ud i ½cm's tykkelse og skær den i strimler på ca. 1 cm's bredde. Læg strimlerne over fyldet som et fletværk.
  5. Pensl med sammenpisket æg og drys med sukker for en lækker sprød overflade.
  6. Bages i ca. 20-25 min. i en 220 grader (Varmluft: 200) forvarmet ovn.
  7. Lad kagen afkøle i formen, tag den ud og drys med flormelis og server straks med en god klat cremefraise.


Obs... Jeg lavede min i en springform da jeg ikke ejer en tærteform endnu, derfor er den så 'lav' da omkredsen jo er det størrere. Næste gang laver jeg helt klart dbl. portion så den kan blive lidt højere - ja, eller får købt mig en tærteform, who knows ;).

Obs... Tærten er ikke egnet til at spise dagen efter. Da bananstykkerne bliver brune selvom de er bagte, og så ser den altså ikke så appetitlig ud ;).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar