onsdag den 21. marts 2012

Cupcakes til 1 års fødselsdag

Til 1 hold fødselsdagsgæster serverede jeg fondantlagkage, og til 2 hold serverede jeg 3 forskellige slags lækre cupcakes. Vanilje cupcakes med lilla vanilje frosting, Banancupcakes med chokoladefrosting og chokolade cupcakes med jordbær frosting.

Vanilje cupcakes med lilla vanilje frosting


Banancupcakes med chokolade frosting.
Chokolade cupcakes med jordbær frosting.
Opskriften på vanilje cupcakes med vanilje frosting er den selv samme som jeg brugte til mine valentines cupcakes tidligere på året, den eneste forskel er at jeg har puttet lidt lilla pastafarve med i frostingen da jeg piskede den. Opskrifterne kan du finde HER.

Opskriften på banan cupcakes med chokolade frosting er den samme som jeg lavede til min søns 2 års fødselsdag i januar. Opskrifterne kan du finde HER.

Opskriften på chokolade cupcakes med jordbær frosting får du lige her, da det var en helt ny, selvopfundet og spændende opskrift - i hvert falde på frostingen!

Chokolade cupcakes - 12 stks.

Du skal bruge:
  • 50 g kakaopulver
  • 240 ml kogende vand
  • 175 g mel
  • 2 tsk bagepulver
  • ½ tsk salt
  • 113 g usaltet smør
  • 200 g sukker
  • 2 store æg
  • 2 tsk vanilje
(Husk at ALT skal have stue temperatur før du går igang!)

Sådan gør du:
  1. Kogende vand og kakaopulver røres godt og sættes til afkøling.
  2. Mel, bagepulver og salt blandes i en skål for sig.
  3. Smør og sukker piskes sammen i en anden skål. Æggene piskes i et af gangen og vaniljen tilsættes.
  4. Tilsæt mel blanding, pisk kun blandingen til det lige er blandet.
  5. Tilsæt kakao blandingen og rør indtil blandingen er glat.
  6. Bages ved 190 grader (210 varmluft) i ca. 20-25 min. Husk at tjekke med en tandstik hvis du er i tvivl.
Jordbær frosting, nok til ca. 20 cupcakes.

Du skal bruge:
  • 200g blødt smør
  • 3-400g flormelis
  • 300g jordbær (blendet til puré)
  • 2 tsk vanilje
Sådan gør du:
  1. Pisk smør, flormelis og vanilje blødt og cremet.
  2. Imens du pisker tilsætter du lige så stille jordbær-puréen. OBS: Dette skal piskes ret længe før det ser delikat ud - og det ser først rigtig lækkert ud, når det bliver sprøjtet på dine cupcakes.
  3. Det hele piskes godt og anvendes straks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar