mandag den 20. februar 2012

Rundstykker

Uhm... Denne opskrift er SÅ lækker, og den er fra Amos bagebog '2'. Lækre bagebøger BTW!


Rundstykker, 20 stks


Du skal bruge:
  • 500g mel
  • 100g smør eller margarine
  • 30g gær
  • 3dl mælk
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk sukker
  • 1 æg + Birkes eller ligende til toppen.
Sådan gør du:

  1. Smuldre margarinen i melet. Opløs gæren i den lunkne mælk (ca. 37grader) og tilsæt de øvrige ingredienser.
  2. Ælt dejen godt igennem til den er smidig og elastisk.
  3. Lad den hæve lunt og tildækket i 30 min.
  4. Form rundstykker af dejen og sæt dem på en bageplade. Lad rundstykkerne efterhæve lunt og tildækket i 20 min.
  5. Pensel med sammenpisket æg og drys med birkes.
  6. Bages i ca. 12 min ved 200 grader.
NB: Har frosset nogle af dem ned og vil teste hvordan man på den bedste måde får 'friskbagte' rundstykker fra fryseren ;).

// Så har jeg testet løs. Den bedste måde at få sprøde hjemmebagte rundstykker fra fryseren, er at tage dem direkte fra fryseren og ind i en kold ovn på en riste. Tænd ovnen på 200grader, og når ovnen når de 200 grader, så er de færdige! Super lækre, lune og sprøde rundstykker - faktisk synes jeg næsten de blev bedre af at blive frosset ned! De blev langt mere sprøde af det :) MUMS!

Friskbagte rundstykker fra fryseren. De ser måske tørre og mørke ud, men det må være lyset der driller en smule, for så mørke var de ikke, og tørre var de absolut heller ikke! :)

2 kommentarer:

  1. Det lyder som om, at det lykkes dig ganske fint :) så nu kan jeg vist roligt kaste mig ud i at få det afprøvet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var absolut vellykket i hvert falde! :) Så det kan du vidst roligt rode dig ud i :)

      Slet